+36 20 919-3929 info@jelvenystudio.hu

Hűtőmágnes történelem

Hűtőmágnes történelem

Minden bizonnyal a legtöbb ember látott már élete során legalább egy hűtőmágnest. Ezeket az apró, ám rendkívül praktikus kis tárgyakat régóta használják különböző célokra. Azon kívül, hogy otthonunk dísze, számos cég használja a hűtőmágneseket egyfajta marketing felületként. Az egyedi megrendelésre készült mágnesekre az adott cég emblémája, logója kerül, így könnyedén beférkőzhetnek a háztartásokba. Statisztikailag egy átlagember naponta 45-ször pillant a hűtőszekrény ajtajára, ami évente 16 425 alkalmat jelent. Nem csoda tehát, hogy sok cég igyekszik kihasználni ezt a relatíve olcsó előállítási költségű, igen hatékony találmányt. A hűtőmágnesekre épülő marketing a legtöbb esetben rendkívül sikeres, hiszen ki akarna kidobni egy mutatós hűtőmágnest? Azonban nem a reklámipar az egyetlen, ahol a hűtőmágnes komoly teret hódított meg. Világszerte turisták és gyűjtők ezrei vásárolnak hűtőmágneseket. Kutatások szerint a hűtőmágnes a top tizes szuvenír listán is igen előkelő helyen áll. Az emberek szívesen vásárolnak hűtőmágnest egy nyaralás alkalmával, hiszen kellemes emléket társítanak hozzá, így később a hűtőre feltapasztva minden nap átélhetik az emlék keltette jóleső érzést. Sokféle típusú hűtőmágnes van jelen a piacon, de az egyértelműen kimutatható, hogy az egyedi hűtőmágnesek egyre nagyobb népszerűségre tettek szert az elmúlt pár évben, és ez a tendencia napjainkban is megfigyelhető. Az emberek szeretik és keresik az egyedi dolgokat és ez az igény a hűtőmágnes gyártókat is komoly kihívás elé állította. Ám ahhoz, hogy megértsük, hogyan tett szert ilyen népszerűségre a hűtőmágnes, érdemes tisztázni, mi is ez a tárgy pontosan.
A hűtőmágnes általában két fő alkotóelemből áll: egy nem-mágneses anyagól – ilyen például a műanyag – és egy apró mágnesből, amihez a nem-mágneses részt hozzáerősítik. Igazán érdekes tény, hogy a más típusú mágnesekkel ellentétben a hűtőmágnesek váltakozó északi és déli pólussal készülnek. Pontosan ez teszi lehetővé azt, hogy a mágnesek erősen hozzá tudnak tapadni a hűtő felszínéhez. Ezek a mágnesek nem csak azért hasznosak, mert segítségükkel fontos iratokat vagy rajzokat tudunk rögzíteni a hűtőszekrényünkön, hanem azért is, mert különleges, bensőséges hangulatot teremtenek a konyhában. Annak ellenére, hogy a hűtőmágnes rendkívül közkedvelt, csak kevesen tudják a keletkezése történetét. A kérdés tehát a következő: hogyan született meg a hűtőmágnes? Az alábbiakban erre a kérdésre igyekszünk választ adni.
Feljegyzések szerint az emberek körülbelül 2500 évvel ezelőtt fedezték fel először a mágnest, mikor észrevették a kölcsönhatást a természetes módon magnetizáló kövek között. A kövek ezen tulajdonságát az időszámításunk szerint 12. századig nem hasznosították. Akkoriban jelentek meg az első mágneses iránytűk. A középkorban sokan hitték, hogy a mágnesnek gyógyító ereje van és különböző betegségek kezelésére is használták. Az 1800-as években a „gyógyító” mágnesek egyre nagyobb népszerűségre tettek szer az Egyesült Államokban. Idővel az emberek másra is használni kezdték a mágnest és megszületett a hűtőmágnes is.
Az első hűtőmágnesek létrejöttét egyértelműen a praktikus felhasználási lehetőségek ösztönözték. Ezek a kezdetleges, ám igen hasznos mágnesek egyszerű kör vagy négyzet alakúak voltak. Az emberek rendszerint jegyzettömbök hátuljára erősítették a mágneseket vagy éppen fogasok, akasztók hátuljára, hogy a gyakran használt eszközeiket felakaszthassák. Az 1990-es évek elején számtalan vállalat kezdett hűtőmágnes gyártásba az Egyesült Államokban és évente több millió szuvenír és marketing célú mágnest dobtak a piacra. A hűtőmágnes láz Kínát is gyorsan elérte és rövidesen elárasztották a piacot az olcsó, nyomtatott, úgynevezett „lapos” mágnesek, melyek minősége egyértelműen rosszabb volt, mint a hagyományos hűtőmágneseké. A kínai, import mágnesek térnyerésének következtében számos mágnesgyártó vállalat csődbe ment vagy felfüggesztette működését.
Az első hűtőmágnesek az 1960-as évek elején jelentek meg. Ezek természetesen sokkal egyszerűbbek voltak, mint a napjainkban kapható mágnesek. A 60-as években született meg az a gondolat, hogy a hűtőmágneseket oktatási célokra is használják. Műanyag szám és betű formákat ragasztottak lapos, négyzet vagy téglalap alakú mágnesekre. A hűtőmágnesek ilyen jellegű felhasználása rendkívül népszerű és eredményes volt a kisebb gyermekek körében az iskolákban és az otthonokban egyaránt. A hűtőmágnes oktatásban betöltött szerepéről egy későbbi cikkünkben is említést teszünk majd.
William Zimmerman nevéhez fűződik az első, hűtőmágneshez kapcsolódó szabadalom az 1970-es években. Ő szabadalmaztatta az apró, rajzfilm figurás mágneseket, melyek dekoratívak és praktikusak is egyszerre. Onnantól fogva a hűtőmágnesek ellenállhatatlanná váltak a gyűjtők számára, és egyre nagyobb számban jelentek meg a piacon. Az 1990-es években jelentek meg azok a hűtőmágnesek, melyek komplett, különálló szavakat formáztak és így született meg az úgynevezett „mágneses költészet” is, hiszen a szavak egymás után pakolásával kreatív szlogeneket, szövegeket alkothattak a lelkes „költők”.
Az első megjelenésük óta, a hűtőmágnesek hatalmas formai és stílusbeli változáson mentek keresztül és a fejlődési folyamat szinte megállíthatatlan. Manapság az előre gyártott mágnesek mellett egyre népszerűbbek az egyedi megrendelésre készülő mágnesek is. A megrendelők különböző anyagok, formák, méretek és minták közül válogathatnak, a lehetőségeknek csak a képzelet szabhat határt.
A Jelvénystúdió igyekszik kiszolgálni minden vásárlói igényt, és nagy figyelmet fordítunk megrendelőink egyedi elképzeléseinek megvalósítására is.
Szereti a hűtőmágneseket? Feldobná valami újdonsággal a saját vagy ismerőse hűtőszekrényének ajtaját? Kreatívan reklámozná a cégét? Esetleg megszállott gyűjtő? A lehető legjobb helyen jár! Mi, a Jelvénystúdiónál minden ötletét megvalósítjuk akár személyes, akár üzleti célra rendel tőlünk hűtőmágnest. Bármilyen felmerülő kérdés esetén, forduljon hozzánk bizalommal! Kollégáink várják jelentkezését!